Co do zasady dostęp do platformy w ramach obsługi systemu BDO przysługuje głównemu użytkownikowi. Najczęściej jest nim właściciel przedsiębiorstwa – osoba fizyczna mająca zarejestrowaną działalność – lub w przypadku spółki osoba wskazana w KRS jako jej reprezentant. Kiedy możemy udzielić pełnomocnictwa i jak to zrobić?
Pełnomocnictwo do BDO – kiedy jest potrzebne, a kiedy nie jest wymagane?
Przyznanie pełnomocnictwa BDO nie zwalnia właściciela firmy (spółki) uznanego za wytwórcę odpadów z obowiązku ewidencyjnego, jednak odciąża go w codziennych czynnościach. Jednak osoba uprawniona do załatwiania spraw formalnych w imieniu przedsiębiorstwa wraz z udzieleniem pełnomocnictwa BDO generalnie nie bierze odpowiedzialności za podejmowane działania.
Do czego upoważnia pełnomocnictwo w BDO?
Pełnomocnictwo BDO umożliwia pełnomocnikowi reprezentowanie przedsiębiorcy i realizowanie takich zadań jak m.in.:
- przekazanie wniosku o wpis do rejestru BDO,
- ustanowienie uprawnionych użytkowników,
- składanie wniosku o modyfikację wpisu w rejestrze,
- składanie wniosku o usunięcie z rejestru,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpadów,
- zarządzanie sprawozdaniami.
Jak upoważnić kogoś do BDO?
Osoba uprawniona do wydawania pełnomocnictw może przesłać pełnomocnictwo dla BDO w formacie cyfrowym, podpisując plik za pomocą profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Za udzielenie pełnomocnictwa odpowiedzialny jest wyłącznie właściciel firmy lub osoba upoważniona do reprezentacji firmy w KRS czy innym rejestrze. Pełnomocnictwo BDO można przyznać więcej niż jednej osobie.
W dokumencie powinny znaleźć się informacje dotyczące podmiotu udzielającego pełnomocnictwa wraz z numerami: KRS, NIP-em oraz REGON, a także dane personalne (imię i nazwisko) pełnomocnika. Poza słownym udzieleniem pełnomocnictwa osoba go udzielająca powinna wyszczególnić zakres czynności, które pełnomocnik może wykonywać w ramach dostępu do systemu BDO, i wyznaczyć okres ważności pełnomocnictwa.
Pełnomocnictwo BDO można wypełnić na podstawie przygotowanego wzoru lub szablonu lub w całości przygotować samodzielnie. Należy pamiętać, że dokument musi zostać podpisany przez osobę uprawnioną przy użyciu podpisu zaufanego lub osobistego po weryfikacji certyfikatem kwalifikowanym.
Opłata za pełnomocnictwo BDO – ile wynosi?
Do pełnomocnictwa składanego w systemie BDO należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Opłata nie jest wymagana, jeżeli pełnomocnikiem ma być współmałżonek, krewny w linii prostej (rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki) lub rodzeństwo.
Jeżeli nie załączysz potwierdzenia uregulowania opłaty skarbowej, organ administracyjny wezwie cię do uzupełnienia formalnych niedociągnięć we wniosku, co przedłuży procedurę. Opłatę za pełnomocnictwo BDO należy wnieść na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, pod który podlega główna siedziba firmy.
Jeśli płatność została dokonana za pośrednictwem bankowości internetowej, trzeba wygenerować potwierdzenie i załączyć je w formacie PDF. W sytuacji, gdy płatność zrealizowano w placówce pocztowej, wymagane jest załączenie skanu dowodu wniesienia opłaty.
Opłata za pełnomocnictwo jest jednorazowa przy przyznaniu uprawnień jednej osobie na terenie wybranego województwa. Przy składaniu wniosku lub sprawozdania na terenie innych województw opłatę za złożenie dokumentu, który potwierdza udzielenie pełnomocnictwa BDO, należy powtórzyć.
Jak anulować kartę w systemie BDO?
kwi
Sprzątanie domu po remoncie – jak to zrobić?
kwi
Gdzie trafiają odpady budowlane i inne?
kwi
Pełnomocnictwo BDO – jak wypełnić i upoważnić kogoś do BDO?
kwi
Pojazdy do wywozu odpadów – charakterystyka
mar
Jak odróżnić śmieci z budowy od odpadów komunalnych?
mar
Jak zagospodarować niepotrzebną ziemię? Wywóz ziemi
mar
Opłata recyklingowa – kto i kiedy ją płaci?
mar